Revoluție în domeniul impozitării multinaționalelor

Un număr de 130 de state au ajuns joi la un acord asupra unei reforme a impozitării companiilor multinaţionale, ce prevede în special instituirea unui impozit minim pe profit, ”de cel puţin 15%”, a anunţat Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), transmite AFP.

Acordul încheiat joi la OECD pentru o reformă a impozitării multinaționalelor prevede două părți: una privind o rată globală de impozitare a profiturilor de cel puțin 15%, iar cealaltă o nouă distribuire între state a drepturilor la impozitarea multinaționalelor.

”După ani de lucrări şi negocieri intense, acest pachet istoric de măsuri va garanta că marile companii multinaţionale plătesc partea lor justă de impozite pretutindeni în lume”, a declarat Mathias Cormann, secretarul general al OECD.


Un mic grup de ţări, printre care se numără Irlanda şi Ungaria, foarte reticente faţă de propunerea de acord care era negociată, nu au semnat declaraţia convenită joi,


Noua distribuție a drepturilor de impozitare. Pilonul 1: Taxa să nu mai fie plătită doar acolo unde compania își are sediul

Denumită „Pilonul 1” în cadrul negocierilor, această componentă constă în realocarea unei cote din impozitul pe profit plătit de multinaționale către așa-numitele țări „de piață”, adică cele în care își desfășoară efectiv activitățile.

Prin urmare, taxa nu va mai fi datorată doar acolo unde își are sediul, o adevărată revoluție în domeniul impozitării internaționale.
Companiile în cauză sunt cele care generează peste 20 de miliarde de euro în cifra de afaceri globală și a căror rentabilitate este mai mare de 10%.
Pragul cifrei de afaceri poate fi redus la 10 miliarde de euro după 7 ani, prevede declarația, o modalitate de a satisface anumite țări emergente care doreau să extindă numărul companiilor eligibile.
Industriile extractive, precum mineritul și serviciile financiare reglementate sunt excluse din acest flux.
Statele care pot pretinde că primesc o parte din acest impozit sunt cele în care multinaționalele realizează peste un milion de euro în cifră de afaceri sau 250.000 de euro pentru economiile mici (cu un PIB mai mic de 40 de miliarde de euro).
Suma care va servi drept bază pentru calcularea impozitului pe profit atribuit țărilor de pe piață va reprezenta între 20% și 30% din așa-numitul profit “rezidual”, adică peste pragul de 10% din profitabilitate.

Declarația de joi deschide calea pentru o „segmentare” a activităților. Un mecanism care ar trebui, în special, să asigure că activitatea de cloud computing online a Amazon, a cărei rentabilitate este mai mare de 10% spre deosebire de cea a întregului grup american, este inclusă în sfera impozitului.


Rata minimă a impozitului pe profit. Pilonul II: Cotă minimă de 15%

Denumită „Pilonul 2”, această componentă corespunde introducerii unei cote minime efective de impozitare „de cel puțin 15%” asupra profiturilor multinaționale.
Unele țări, în special națiunile mari emergente, au apărat definiția unei rate minime mai ridicate decât cele scrise în declarație.
Un stat va putea impozita profiturile străine ale uneia dintre companiile sale naționale care ar fi fost impozitate în străinătate la o rată mai mică decât această rată minimă, pentru a compensa diferența.
Companiile în cauză sunt cele cu o cifră de afaceri de cel puțin 750 de milioane de euro.


Declarația prevede „excepții” de la această regulă, de exemplu cu privire la activitățile internaționale de transport maritim.

De asemenea, a fost integrat un sistem în favoarea țărilor mai mici, pentru a ține seama de prezența reală a multinaționalelor pe teritoriul lor și pentru a le distinge de paradisurile fiscale, unde aceste companii nu au adesea o activitate eficientă.

”Acest plan cu doi piloni va oferi un ajutor preţios statelor pentru mobilizarea veniturilor fiscale necesare reechilibrării bugetelor şi finanţelor publice, în timp ce investesc în serviciile publice esenţiale, în infrastructuri şi pentru măsurile destinate unei redresări post-COVID puternice şi durabile”, subliniază OCDE în anunţul său. Participanţii la negocieri şi-au dat ca termen luna octombrie pentru finalizarea detaliilor tehnice şi pentru pregătirea ”unui plan de implementare efectivă în 2023”.

De ce Irlanda și Ungaria nu au semnat acordul. Ce vrea să obțină Marea Britanie în plus


Irlanda și Ungaria nu sunt încântate de acordul OECD din cauză că impozitele lor pe profit sunt mai mici de 15%. Irlanda este țara preferată din UE a giganților tehnologici – Facebook, Google și Apple – datorită ratei sale de impozitare a profiturilor de 12,5%.

În schimb, Marea Britanie sprijină acordul, dar vrea ca sectorul său financiar să fie scutit de „primul pilon” al reformei privind impozitarea unei cote din profiturile companiilor cu sediul peste mări.